Onboarding vagy túlélőshow? – Az első 90 nap igazi jelentősége

Onboarding vagy túlélő-show? – Az első 90 nap igazi jelentősége
"Majd beletanul!", hangzik el gyakran a HR-es kolléga vagy a vezető szájából, miközben az új kolléga épp azt sem tudja, hol a mosdó. Az onboarding nem csupán információ-átadás, hanem élmény, kultúra, és megtartási eszköz is egyben.
Saját tapasztalat: az egyik multis munkahelyemen az első két hétben nem kaptam számítógépet, és a közvetlen munkatársaimon kívül senkinek sem mutattak be, a konkrét munkáról még csak elképzelésem sem volt. Fizikailag kinyomtatott dokumentumokat olvasgattam, és idegenként kószáltam az irodaház folyosóin. A második héten valóban felmerült bennem a kérdés: mit keresek én itt? Nagyon kellemetlenül éreztem magam.
Mi történik az első 90 napban?
Az első napok élménye meghatározza:
- meddig marad a munkavállaló,
- mennyire tud azonosulni a szervezeti kultúrával,
- milyen gyorsan és hatékonyan illeszkedik be a csapatba.
A Gallup kutatásai szerint a dolgozók 69%-a nagyobb valószínűséggel marad a munkahelyén, ha pozitív onboarding élményben volt része.
Tipikus hibák az onboarding folyamatban
1. "Fent van a SharePointon": ahelyett, hogy valaki segítene, dokumentumokkal és szabályzatokkal árasztják el az új belépőt.
2. Túlrészletezett program, nulla érzelmi kapcsolódás: reggeltől estig előadásokon vesz részt, PowerPoint-okat olvas, de senki sem mutatja be őt senkinek.
3. "Shadowing" gyakorlat nélkül: nézze, hogy más kollégák mit csinálnak, de senki sem magyarázza el, hogy mit, és miért csinál.
Mire figyeljünk onboarding során?
Első benyomás: egy élhető, barátságos, segítőkész környezet alapozza meg az előttünk álló évek hangulatát. Ezért fontos, hogy már az első pillanattól kezdve pozitív élményekkel gazdagodjon a belépő.
Mentor szerepe: legyen legalább egy munkatárs, aki nemcsak szakmailag, de emberileg is segít és odafigyel az új munkatársra.
Fokozatosság: a tudásátadás kis lépésekben, fokozatosan történjen meg. A betanulás időszakát figyelemmel kell kísérni, lehetőséget adni a kérdezésre, és minél több visszajelzéssel segíteni a betanulási folyamatot.
Ügyfél-tapasztalat
Egy KKV-nál azt tapasztalták, hogy az új belépők 25%-a 3 hónapon belül felmondott. A vizsgálatunk során kiderült, hogy maga az onboarding folyamat formailag létezett ugyan, de az teljesen hideg és személytelen volt. Bevezettük az "Első 10 nap, 10 kolléga" programot: minden nap egy másik kolléga mutatkozott be, és beszélgetett el az új belépővel: elmondta, hogy mivel foglalkozik, mit érdemes tudni a szervezetről, a szervezeti kultúráról stb. Az elvándorlás 7%-ra csökkent.
Ha szeretnél élményszerűbb, mérhető és megtartást növelő onboarding folyamatot kialakítani, örömmel segítek az auditálástól egészen a program felépítéséig.
Vedd fel velem a kapcsolatot.
Dolgozzunk együtt!
Egy gyors konzultáció segít feltárni a legnagyobb kihívásokat és megmutatja hogyan teheted vállalkozásod eredményesebbé. Ne várj, amíg a problémák súlyosbodnak, cselekedj most!



Rólam mondták
Valós személyek, valós visszajelzésekkel.