Blog
4 perc

Onboarding vagy túlélőshow? – Az első 90 nap igazi jelentősége

Közzétéve
May 25, 2025

Onboarding vagy túlélő-show? – Az első 90 nap igazi jelentősége

 

"Majd beletanul!", hangzik el gyakran a HR-es kolléga vagy a vezető szájából, miközben az új kolléga épp azt sem tudja, hol a mosdó. Az onboarding nem csupán információ-átadás, hanem élmény, kultúra, és megtartási eszköz is egyben.

Saját tapasztalat: az egyik multis munkahelyemen az első két hétben nem kaptam számítógépet, és a közvetlen munkatársaimon kívül senkinek sem mutattak be, a konkrét munkáról még csak elképzelésem sem volt. Fizikailag kinyomtatott dokumentumokat olvasgattam, és idegenként kószáltam az irodaház folyosóin. A második héten valóban felmerült bennem a kérdés: mit keresek én itt? Nagyon kellemetlenül éreztem magam.

Mi történik az első 90 napban?

Az első napok élménye meghatározza:

- meddig marad a munkavállaló,

- mennyire tud azonosulni a szervezeti kultúrával,

- milyen gyorsan és hatékonyan illeszkedik be a csapatba.

 

A Gallup kutatásai szerint a dolgozók 69%-a nagyobb valószínűséggel marad a munkahelyén, ha pozitív onboarding élményben volt része.

 

Tipikus hibák az onboarding folyamatban

1. "Fent van a SharePointon": ahelyett, hogy valaki segítene, dokumentumokkal és szabályzatokkal árasztják el az új belépőt.

2. Túlrészletezett program, nulla érzelmi kapcsolódás: reggeltől estig előadásokon vesz részt, PowerPoint-okat olvas, de senki sem mutatja be őt senkinek.

3. "Shadowing" gyakorlat nélkül: nézze, hogy más kollégák mit csinálnak, de senki sem magyarázza el, hogy mit, és miért csinál.

Mire figyeljünk onboarding során?

Első benyomás: egy élhető, barátságos, segítőkész környezet alapozza meg az előttünk álló évek hangulatát. Ezért fontos, hogy már az első pillanattól kezdve pozitív élményekkel gazdagodjon a belépő.

Mentor szerepe: legyen legalább egy munkatárs, aki nemcsak szakmailag, de emberileg is segít és odafigyel az új munkatársra.

Fokozatosság: a tudásátadás kis lépésekben, fokozatosan történjen meg. A betanulás időszakát figyelemmel kell kísérni, lehetőséget adni a kérdezésre, és minél több visszajelzéssel segíteni a betanulási folyamatot.

 

Ügyfél-tapasztalat

Egy KKV-nál azt tapasztalták, hogy az új belépők 25%-a 3 hónapon belül felmondott. A vizsgálatunk során kiderült, hogy maga az onboarding folyamat formailag létezett ugyan, de az teljesen hideg és személytelen volt. Bevezettük az "Első 10 nap, 10 kolléga" programot: minden nap egy másik kolléga mutatkozott be, és beszélgetett el az új belépővel: elmondta, hogy mivel foglalkozik, mit érdemes tudni a szervezetről, a szervezeti kultúráról stb.  Az elvándorlás 7%-ra csökkent.

Ha szeretnél élményszerűbb, mérhető és megtartást növelő onboarding folyamatot kialakítani, örömmel segítek az auditálástól egészen a program felépítéséig.

Vedd fel velem a kapcsolatot.

 

 

Iratkozz fel a hírlevelemre

Elsőként értesülhetsz vezetőfejlesztési és hatékonyságnövelő stratégiákról, gyakorlati tippekről és exkluzív elemzésekről.

A feliratkozással elfogadja Adatvédelmi Szabályzatunkat.
Köszönjük! A bejegyzése megérkezett!
Hoppá! Hiba történt a beküldés során.

Dolgozzunk együtt!

Egy gyors konzultáció segít feltárni a legnagyobb kihívásokat és megmutatja hogyan teheted vállalkozásod eredményesebbé. Ne várj, amíg a problémák súlyosbodnak, cselekedj most!

Már több, mint 9+ sikeres ügyfél.
Visszajelzések

Rólam mondták

Valós személyek, valós visszajelzésekkel.

“Zolival néhány éve dolgoztunk először együtt. Azóta is kapcsolatban vagyunk. Felkészültsége és nyitott, feladatorientált hozzáadása minden helyzetben megoldásul szolgál a partnerei részére. Rendkívül tájékozott az aktuális trendeket követi. Biztos talál részedre is jó válaszokat a dilemmáidban."

dr. Borsányi Eszter arcképe
dr. Borsányi Eszter
Chief of Executive Advisor / MBHBank
Linkedin

"Zoltánnal egy 250 fős vezetői hálózatkutatásban dolgoztunk együtt, ahol elkötelezettsége és szakmai tudása folyamatosan inspirálta a csapatot. Mesterien ötvözte a pszichológiai ismereteket a hálózatkutatás elméletével, közérthetően és gyakorlatiasan segítve a kollégákat. Munkája jelentős hatással van a szervezetekre, akik tapasztalatát a mindennapokban is hasznosíthatják."

Seprődi Patrícia arcképe
Seprődi Patrícia
Managing Director of Project and Portfolio Governance / MBH Bank
Linkedin

„Több szervezetfejlesztési projektben is dolgoztam együtt Zoltánnal, mint megrendelő. Magabiztossága és alapossága folyamatosan érzékelhető volt számomra, aki jól kezelte az állandóan változó ügyfél igényeket is. A legerősebb emlékem az, hogy egy a döntéshozói vezetői kultúrától távolálló HR módszertan hatékonysága kapcsán sikerült kitartó hozzáállásával meggyőzni az érintett felső vezetői kört, így ezután el is kezdhettük a közös munkát.”

Szilágyi Zoltán arcképe
Szilágyi Zoltán
Head of HR - Corporate Secretary / Ibiden Hungary
Linkedin

"Zolival közel három éve dolgozunk együtt, és egyike a kevés igazán kiemelkedő tanácsadónak. Figyelmes, gyorsan érti az igényeket, és sablonok helyett cégre szabott, valódi megoldásokat nyújt. Rugalmas, elkötelezett, hiteles a felsővezetés előtt is, és még szerződésen kívül is támogat, ha szükség van rá."

Bóta Beáta arcképe
Bóta Beáta
HR Business Partner Senior Manager / MAVIR
Linkedin

„Zolival akkor találkoztunk, amikor a szervezetünk egy nagy viharon volt túl. Azonnal rendelkezésre állt, és a munka gördülékenyen haladt vele. Nem volt túl szigorú, de figyelmeztetett, ha elaludtunk egy-egy feladaton. A legnagyobb krízisen szeretettel és szakértelemmel segített át minket, miközben kialakítottuk a szervezeti ábrát és a munkaköri leírásokat. Munkáját végig hozzáértés, rugalmasság és nyitottság jellemezte.”

Benkő Fruzsina arcképe
Benkő Fruzsina
InDaHouse Hungary Egyesület, elnök
Linkedin